Požiūris į biurus keičiasi: laikai, kai darbuotojui užtekdavo stalo ir kėdės, jau praeityje

Šiandien, kai vis didesnę darbuotojų dalį sudaro išrankia laikoma Z karta, darbdaviui tenka nauji iššūkiai. Tarp kurių – ir poreikis vis labiau auginti darbuotojams siūlomų realių verčių paketą. Ekspertai pastebi, kad vienas aspektas, kurį patobulinusios įmonės gali sulaukti didesnio dėmesio konkurencingoje darbo rinkoje – biuras ne tik darbui, bet ir kokybiškoms darbuotojų poilsio pertraukoms, darbui su komanda ir laikui po darbo valandų.

Persiorientavimas į darbą nuotoliniu būdu buvo vienas ryškiausių pastarojo meto socialinių eksperimentų. Šis pokytis įmonėms parodė, kad darbas, atliekamas nuotoliu, nebūtinai yra mažiau produktyvus, kaip buvo manoma priešpandeminiu laikotarpiu. Veikiau priešingai, JAV Nacionalinio ekonomikos tyrimų biuro apklausa rodo, kad 45 proc. dirbančiųjų tiki, jog jų efektyvumas dirbant namuose yra maždaug toks pat kaip ir darbovietėje, o 39,7 proc. teigia, jog darbas nuotoliniu būdu yra produktyvesnis. Tačiau dėl to neabejotinai nukenčia santykiai su kolegomis bei mažėja bendruomeniškumo jausmas.

Personalo valdymo profesionalų asociacijos direktorė Aušra Bytautienė mano, kad darbas iš namų tapo nauju standartu ir prisikviesti darbuotojus atgal į biurus nebebus paprasta: „Laikas priprasti, kad nuo šiol visada turėsime dalį kandidatų ir darbuotojų, kurie norės dirbti tik iš namų, ir susidursime su nuolatiniu iššūkiu, kaip juos prisikviesti į biurą. Tuo pačiu biuro lokacija, patogus susisiekimas ir siūlomas darbdavio lankstumas, prisitaikant prie darbuotojo pageidavimo dirbti nuotoliniu ar hibridiniu būdu, tampa vis svarbesni ir daliai žmonių gali tapti pagrindiniais faktoriais renkantis darbdavį“, – teigia ekspertė.

Svarbiausia – lokacija, patogus susisiekimas ir komfortas

Nekilnojamojo turto paslaugų bendrovės „Colliers International“ tarpininkavimo departamento vadovės Sandros Jovaišaitės teigimu, modernus ir kokybiškai įrengtas biuras bei patogi lokacija gali būti svertu, galinčiu padėti laimėti kovą dėl talentų rinkoje.

„Prieš pandemiją kasdienis vykimas į darbą buvo laikytini neginčijama norma, tačiau šiandien biurų paskirtis yra kardinaliai pakitusi. Dažniau pastebima, kad darbuotojai darbovietėje susirenka bendrauti ir bendradarbiauti su savo kolegomis, įsikrauti energijos ir įsikvėpti, rengti kūrybinius susirinkimus, o užduotys, kurioms reikia susikaupimo, yra atliekamas nuotoliniu būdu.

Pasak S. Jovaišaitės, toks darbuotojų poreikis, tapęs ir nauju reikalavimu darbdaviams, ypač ryškus pastaraisiais metais. Didžiąją dalį dėl naujų biuro erdvių besikreipiančių įmonių dabar domina galimybė formuoti patogesnes nei anksčiau laisvalaikio erdves pačiame biure, nuomininkai vis dažniau teiraujasi, kokią poilsio ir bendravimo infrastruktūra bus kuriama bendrose biurų erdvėse.

„Darbdaviai supranta, kad tik geresnės sąlygos biure, nei nuotoliu, gali išvilioti darbuotoją iš namų. Pradedant ergonomiška darbo vieta, apšvietimo, vėdinimo ir garso izoliacijos sprendimais, baigiant patogia biuro lokacija“, – sako ekspertė.

Besikeičiančią biurų paskirtį pripažįsta ir darbdaviai

Finansinių technologijų startuolis „kevin.“, 2023-iųjų rudenį įsikursiantis Konstitucijos pr. verslo komplekse „Artery“, pripažįsta, jog darbdaviai išties įžengė į laikotarpį, kai biurai turi tapti patogesniais nei namai. Į tai atsižvelgiama ir projektuojant naujo biuro erdves bei formuojant požiūrį į darbo vietą.

Plėtros planus vykdanti įmonė kitąmet Vilniuje planuoja turėti 250 darbuotojų, o visoje Europoje – net 500, todėl akcentuojama erdvių, kuriose galėtų susitikti visi įmonės darbuotojai, svarba. „Būsimo biuro išplanavime numatome dideles erdves bendriems susibūrimams, įmonės pranešimams, šventėms“, – teigia Žmonių departamento direktorė Agnė Meškaitė.

Specialistės teigimu, nors apie prioritetus renkantis darbovietę pagal lokaciją kalbama retai, biuro estetika, komfortas ir prabanga tampa išties svarbiais aspektais, prilygstančiais papildomoms darbuotojų naudoms.

„Rimtai atsižvelgiame į argumentus, kad namuose kai kuriems darbuotojams yra lengviau susikaupti, nėra trikdžių. Todėl į biurus žiūrime kiek plačiau nei tik į darbo vietos suteikimą. Siekiame, kad darbuotojams būtų maksimaliai užtikrintos komforto ir susikaupimo galimybės, o dirbti namuose rinktųsi vis mažiau darbuotojų.  Biurams visoje Europoje visada renkamės kuo patrauklesnę miesto lokaciją, siekdami užtikrinti darbuotojų mobilumą dienos metu. Užuot spraudę darbuotojus į griežtus rėmus, mes siekiame sukurti tokią biurų aplinką, kur prioritetas dirbti kartu su kolegomis vienoje erdvėje taptų savanoriškas daugumos pasirinkimas“, – teigia A. Meškaitė.

Antrindama A. Meškaitei, „Colliers International“ tarpininkavimo departamento vadovė teigia, jog centriniame verslo rajone statomas biurų kompleksas taps ta vieta, kurioje darbuotojams norėsis būti ne tik darbo dienos metu, bet ir laisvu laiku.

„Visos bendros Niujorko architekto Danielio Libeskindo projektuoto „Artery“ pastato erdvės yra skirtos bendrauti, susitikti su kolegomis ar klientais, nepaliekant jokių tuščių, tylių holų. Pirmame aukšte įsikurs kavinės ir restoranai, kurie kurs žmonių judėjimo srautus bei pripildys biurų kompleksą gyvybe“, – sako S. Jovaišaitė.

Darbas biure turi teikti prasmę

Anot personalo valdymo profesionalų asociacijos direktorės A. Bytautienės, darbdaviams itin svarbu sukurti prasmę darbuotojams atvykti į biurą, o prasmė negali apsiriboti vien darbuotojui skirtu asmeniniu darbo stalu.

„Tam, kad darbdavys prisikviestų tiek naujus, tiek esamus darbuotojus į biurą, turi būti išpildytos dvi sąlygos. Pirmiausia, darbuotojui turi būti malonu užsukti į biurą, nes įpratęs dirbti jaukioje namų aplinkoje, žmogus ima ieškoti jaukumo ir darbe. Visų antra, turi atsirasti prasmė, dėl kurios darbuotojas vyktų į biurą konkrečią dieną. Jei biure darbuotojas dirbs savo įprastinius darbus, tai tam darbuotojui, kuris nori dirbti iš namų, tai bus bereikalingas spaudimas iš darbdavio pusės“, – sako A. Bytautienė.

Personalo ekspertė pastebi, kad dirbant hibridiniu būdu, darbdavys turi apgalvoti, dėl kokių priežasčių komandos susirenka būtent biuro erdvėse.

„Ateiti į biurą turi būti prasminga. Biurai užsipildo tuomet, kai darbuotojai dėl kažkokių priežasčių negali darbų atlikti namuose. Dažniausiai tai susitikimas su komanda ar idėjų generavimo sesijos, todėl ir erdvės biure turi būti suplanuotos atsižvelgiant į dirbančių komandų poreikius“, – sako A. Bytautienė.

Pašnekovės teigimu, rūpinantis visokeriopa darbuotojų gerove, darbdaviams reikia atkreipti dėmesį į tai, kokios medžiagos yra naudojamos biure, kokie baldai yra pastatyti darbo vietose ir net kokie augalai supa darbuotoją visos dienos metu. Laikai, kuomet darbuotojui užtekdavo tik stalo ir kėdės sėkmingoms užduotims įvykdyti – jau praeityje. Dabar darbuotojai iš biuro tikisi malonios bei funkcionalios erdvės ir apčiuopiamos pridėtinės vertės.