Dinamiškame „Artery“ verslo centre – pirmos Baltijos šalyse išmaniosios liftų sistemos, valdomos telefonu

Sostinės Konstitucijos pr. kylantis JAV architekto Danielio Libeskindo kūrinys – dvidešimties aukštų A+ klasės verslo centras „Artery“ – dėmesį trauks ne tik savo išskirtine architektūra. Po pastato fasadu slėpsis vieni moderniausių Baltijos šalyse inžineriniai tvarumo sprendimai, o elektros energiją pastate generuos net itin išmanūs liftai, kuriuos bus galima valdyti ir telefonu.

Ypatingas dėmesys tvarumui

„Kuriant verslo centro koncepciją, daug dėmesio buvo skirta pastato dinamikai. Tai atsispindi tiek pasirinktoje vienoje judriausių Vilniaus miesto lokacijų, tiek techniniuose sprendimuose, kurie palengvins sklandų judėjimą tarp pastato erdvių“, – pasakoja projekto nuomos partnerių „Colliers“ Tarpininkavimo departamento vadovė Sandra Jovaišaitė.

Energetikai iš atsinaujinančių šaltinių bei žaliesiems sprendimams skiriama itin daug dėmesio – nuo techninėmis charakteristikomis ir dizainu išsiskiriančių saulės kolektorių ant stogo iki didelių stovėjimo ir įkrovimo aikštelių elektromobiliams ar kitoms transporto priemonėms.

„Artery“ verslo centre elektros energiją gamins net liftai. Jų valdymo sistema apgalvota taip, kad būtų patogi kasdien naudotis tūkstančiams darbuotojų bei mažintų elektros energijos sąnaudas. Šiandien tai aktualu ne tik dėl rekordiškai pabrangusios energijos, bet ir dėl globalių klimato kaitos mažinimo uždavinių“, – pastebi S. Jovaišaitė.

Liftų laukimo laikas – itin trumpas

Kaip pasakoja „Schindler“ Naujųjų instaliacijų direktorius Lietuvoje Arūnas Krutulis, „Artery“ komplekse iš viso bus įrengta dešimt modernių liftų – šeši didžiajame pastate ir keturi mažesniajame. Didžiajame pastate įrengtų liftų greitis sieks net 3 m/sek. – tokių Baltijos šalyse rasime vos keliuose biurų pastatuose. Nepaisant didelio greičio ir galios, liftų sistema itin ekonomiška dėl įdiegtų modernių sprendimų.

Liftai sukomplektuoti su regeneracinėmis pavaromis, kurių pagalba naudojantis liftais bus generuojama elektros energija. Skaičiuojama, kad jos pakaks patenkinti apie 30 proc. liftų energijos poreikio.

„Projektuodami liftus, pasitelkėme itin detalius skaičiavimus atliekančias programas. Įvertinusios aukštų, numatomą darbuotojų bei lankytojų skaičių, programos suplanavo, kiek ir kokių liftų reikės konkrečiame pastate, kad piko valandomis kelionės liftu laikas būtų kuo trumpesnis, o laukimo laikas išliktų komforto ribose – ne ilgiau kaip 30 sekundžių“, – atskleidžia A. Krutulis.

Liftus valdanti išmani sistema organizuos keliones taip, kad jos būtų kuo trumpesnės ir patogesnės. Šiuose liftuose neišvysime tradicinių iškvietimo mygtukų, pačioje kabinoje nebus ir aukštus nurodančių mygtukų.

„Kiekvienas, norintis pakilti liftu, aukštuose įrengtuose terminaluose su lietimui jautriu ekranu nurodys, į kurį aukštą ketina vykti ir bus informuotas, į kurį liftą turi lipti. Valdymo sistema sugrupuos keleivius taip, kad jie norimą tikslą pasiektų kuo greičiau. Tarkime, jei bus keletas keleivių, norinčių vykti į skirtingus aukštus, liftų valdymo sistema priskirs liftus taip, kad asmenys būtų nuvežti per trumpiausią laiką, išvengiant nereikalingų tarpinių sustojimų“, – teigia A. Krutulis.

Tokia sistema leidžia ne tik gerokai sutrumpinti kelionės liftu laiką keleiviams, bet ir taupyti elektros energiją bei liftų  resursą. Matydama, jog liftų keleivių srautas mažas, sistema gali išjungti vieną ar kelis liftus, palikdama jų veikti tik tiek, kiek tuo metu reikia žmonių srautui aptarnauti.

Išskirtinė galimybė liftą valdyti mobiliąją programėle

Dar vienas „Artery“ liftų išskirtinumas – visi biurų darbuotojai galės atsisiųsti specialią mobiliems įrenginiams skirtą programėlę, kuri leis išsikviesti liftą pačiam ar suteikti galimybę pasinaudoti liftu atvykusiam svečiui.

Ši programėlė bus ypatingai aktuali nuomininkams, kurie pasinaudos „Artery“ teikiama biuro privatumo funkcija: išmani „Schindler“ liftus valdanti sistema suteikia galimybę nuomininkams užblokuoti savo aukštą, kad į jį negalėtų patekti pašaliniai asmenys. Tai suteikia darbuotojams privatumo ir saugumo jausmą.

„Šie liftai gali būti valdomi specialia programėle telefone. Nuomininkui nepageidaujant, kad į ofisą patektų atsitiktiniai žmonės, aukštas yra užrakinamas ir į jį keliami tik prieigos korteles turintys asmenys. Jei atvyksta svečias, jam žinute atsiunčiamas specialus spalvinis kodas, kuris nustatytu metu leidžia pakilti liftu į reikiamą aukštą“, – pasakoja A.Krutulis.

Pasak „Schindler“ Naujųjų instaliacijų direktoriaus, tokius modernius liftus su išmaniu valdymu telefonu Baltijos šalyse kol kas turės tik D. Libeskindo suprojektuotas „Artery“ kompleksas, o Vakarų Europoje šios inovatyvios sistemos dar labai mažai kur įdiegtos.

Atitinka itin aukštus tvarumo kriterijus

„Artery“ verslo centras atitinka itin aukštus tvarumo standartus pagal visame pasaulyje pripažįstamą „BREEAM“ standartą. Jei anksčiau sertifikavimo sistema buvo aktualiausia užsienio investuotojų pritraukti siekiantiems projektams, šiandien „BREEAM“ įvertinimas tampa reikšmingu privalumu ar net būtinybe į vietos rinką besiorientuojantiems pastatų vystytojams, valdytojams bei nuomininkams.

Vadovaujantis „BREEAM“ sertifikato kriterijais siekiama užtikrinti ne tik mažesnį pastato statybų ir eksploatacijos poveikį aplinkai, bet ir pastatu besinaudojantiems žmonėms sukurti palankesnę bei saugesnę aplinką. „BREEAM Excellent“ sertifikatą turintys verslo centrai, pagal parinktą vertinimo strategiją, dažniausia atitinka aukštus akustinius, apšvietimo, oro kokybės užtikrinimo rodiklius, o tai ypač svarbu darbuotojų gerove besirūpinantiems verslams.